PR-CV38 les Creus

Nom tradicional. SENDA DE LES CREUS.
Longitud. 15.8 km.
Desnivell. Entre els 45m del canal de defensa, i els 602m del Puntal del Massalari.
Temps aproximat. 4 h 45’.
Dificultat. Mitjana.

Descripció de l’itinerari.

La situació de Tavernes de la Valldigna, en els vessants de la muntanya de les Creus, fa que puguem començar la nostra excursió des de qualsevol punt de la ciutat, sempre que agafem com a punt de referència el canal de defensa PR-CV 40. Continuant pel camí que va paral•lel al canal de defensa fins al final, arribem a una senda ben marcada que desemboca en un camí vora uns bancals de tarongers. Una mica més avant, a mà dreta arranca la senda dels Amoladors, senda històrica que puja serpentejant per tot el barranc de la Penya Roja. A vegades, la senda, que té una llargària aproximada de 3km., penja en el mateix vessant del barranc. Cap a mitjan trajecte passem per l’encreuament amb el camí dels Borregos. Continuem pujant fins a arribar dalt del tossal de la Sangonera, on la senda es dividix en dos: opció 1) a l’esquerra, font del Barber i font de Sangonera; opció 2) a la dreta, font de la Sangonera font de la Granata, les Creus.

Opció 1) Per la senda de l’esquerra, arribem a un camí forestal i a l’esquerra seguim fins que a mà dreta trobem el camí que puja a la font de la Sangonera. A l’esquerra de la font arranca la senda que ens du al puntal del Massalari i, més avant, fins al Piló dels Quatre Termes, on acaben els termes de Benifairó i Tavernes de la Valldigna.

Opció 2) Per la senda de la dreta, arribem a una pista. L’agafem a mà dreta uns pocs metres fins que a mà esquerra naix una senda que ens du a un encreuament. A la dreta baixem a la font de la Sangonera. D’ací davallem cap als encreuaments a Tavernes de la Valldigna i a la font de la Granata, però seguim avant i ascendir fins a l’alt de les Creus (542m). Des del mirador de la Valldigna podem veure tota la comarca i les poblacions Tavernes, Benifairó i Simat de la Valldigna. Al fons podem distingir perfectament el pla de Barx i les muntanyes del Toro, Mondúber i Buixcarró, tot acompanyat per una excepcional vista del mar Mediterrani. També hi podem observar algunes de les principals muntanyes del sud (Montgó, Benicadell, Montcabrer, etc.) i de les comarques de l’interior de la Comunitat Valenciana.

Després, la senda baixa en direcció al mar. Havent davallat tres vessants, fem cap a un encreuament. A l’esquerra hi ha la senda que va a la font de la Granata, al paratge de Sant Llorenç i al mirador PR-CV 39. Continuem per la dreta sempre de baixada i passem per un pas estret i costerut anomenat l’Escala. Poc després apleguem a la zona de fontetes de Cantus, vora unes solsides de roques.

Continuem senda avall i deixem a mà dreta les ruïnes dels Castellets. Un encreuament sense senda definida ni marcada ens hi duria en uns pocs minuts. Però el camí continua baixant fins al canal de defensa i a Tavernes de la Valldigna.

Plànol de la zona

Inclús que previsió meteorològica assenyalava mal temps, els tres excursionistes que hem eixit a realitzar esta excursió, ens hem trobat amb un bon dia per a realitzar activitats de senderisme.