EXCURSIÓ A LES FOITES TAVERNES DE LA VALLDIGNA

Recorregut: 16.7 km.
Temps: 4 h 30’
Dificultat: Mitjana
Cartografia: Tavernes de la Valldigna d’Institut Cartogràfic de València.
CV-10 -1:10.000 – 770 (4-3)
Desnivell: Entre els 17 m. a Tavernes de la Valldigna i 386 m a l’alt del Barranquet de la Palma.

Descripció d'itinerari:
V-I.- Tavernes de la Valldigna, camí de la Cadira – Encreuament amb el camí de l’Ombria (30’).
Camí de la Cadira, encreuament camí de l’Ombria – Paratge natural del Clot de la Font (30’).
Camí de la Cadira, encreuament camí de l’Ombria – Barranc de Cremades, Pla de la Cisterna (1 h.).
Pla de la Cisterna, connexió PRV-183, encreuament amb connexió V-I – Alt del Barranquet de la Palma, Les Foietes (45’).
Les Foietes – Camí Vell de Gandia (45’).
Camí Vell de Gandia, camí de l’Ombria – encreuament amb el camí de la Cadira (30’).

Per a recórrer la senda V-I, podem iniciar la nostra marxa des de la ciutat de Tavernes de la Valldigna, creuant el pont del riu Vaca i seguint pel camí de la Cadira cap a la falda de la muntanya de l’Ombria. També podem començar el nostre recorregut des de l'espectacular i bonic paratge natural del Clot de la Font, on hi ha una zona recreativa condicionada.

Des del Clot de la Font, per una zona on predominen les terres de tarongers, agafem un camí asfaltat en direcció est fins arribar a l'encreuament de camins, trenquem a la dreta pel camí de la Cadira (30’) i seguim fins a un altre encreuament. Llavors agafem el camí de l’esquerra deixant a la dreta el barranc, fins a arribar a la falda de la muntanya. Al creuar una canonada d'aigua, està indicat perfectament el començament de la senda, que en zig-zag puja per un pendent bastant moderat per tot el barranc de Cremades o les voltes d’Albaida. La senda seguix fins arribar a una pista forestal i l’encreuament amb el PRV-183 de Xeraco (1 h.), on ens desviarem a una altra pista a mà l'esquerra que du al terme municipal de Xeraco. A l'esquerra deixarem la pista i agafem una senda en direcció nord, fins a arribar a l'encreuament amb l'Alt del Barranquet de la Palma de 386 m. (40’). Punt de màxima altura de tot el recorregut, a penes en 10 minuts podem gaudir d'unes magnifiques vistes panoràmiques del litoral i del massís del Mondúver. Seguim la nostra marxa fins aplegar al Pla de Foietes (45’), on podem distingir clarament els nombrosos bancals de cultiu de secà, i també algunes ruïnes de construccions antigues de pedra. Seguirem cap al nord i baixarem per una senda en zig-zag que acaba en els cultius de tarongers i el Camí Vell de Gandia (35’). En arribar al camí, seguim per la dreta i a 5 minuts tenim l'alberg de la Casa Verda. Ja per camí asfaltat, en l'encreuament del pont del Badell girem a l'esquerra i seguim pel Camí de l’Ombria fins al Clot de la Font (45’).

Com he descrit, la part final d'esta ruta transcorre per camins d'asfalt, de manera que podem combinar-la deixant un vehicle al final de la ruta (en el Camí Vell de Gandia) i un altre en el Clot de la Font o en la ciutat de Tavernes. També cal destacar que per estos camins d'horts podem gaudir d'un excepcional passeig pels camps de tarongers de la Valldigna i conéixer alguns llocs singulars i emblemàtics de la història de la nostra comarca, com el jaciment de la Moleta del Ràfol, el poblat del Ràfol, la cova del Bolomor i el mateix Clot de la Font.

La Moleta del Ràfol, jaciment de l'Edat de Bronze, està situat en la part oposada de l’A-7 a la senda V-I, en la part dreta del zig-zag de la senda de les Foietes. Baixant per esta senda, es poden distingir perfectament les restes d'estructures de pedra d’èpoques ibèriques.

El poblat del Ràfol són restes d'un antic assentament cristià posterior a la Reconquista. En este lloc es va erigir la primera i única església parroquial de la comarca, amb jurisdicció sobre els llocs o alqueries musulmanes existents en la vall.

La cova del Bolomor ens mostra com eren les primitives comunitats de pobladors i quines eren les activitats i formes de vida en les planes del litoral valencià. Entre els elements importants del jaciment del Bolomor, hi ha el descobriment d'una resta d'un queixal humà de 130.000 anys d'antiguitat, que és, de moment, l'avantpassat nostre més antic. També hi han aparegut unes fogueres que constituïxen les primeres activitats de control de foc conegudes en tot Espanya.

El paratge natural del Clot de la Font és sens dubte un enclavament de gran valor paisatgístic natural; es tracta d’un brollador que rep les aigües dels vessants del Mondúver i de l’avenc de la Donzella. Tenim notícies de l'existència d'un taller d'indústria lítica i també es relaciona amb els jaciments paleolítics i neolítics del barranc del Bolomor. Val la pena destacar que durant molts anys la seua aigua ha abastit les fonts públiques de la ciutat de Tavernes de la Valldigna.